10 tipov, ako sa nenechať napáliť remeselníkmi
S remeselníkov je skrátka problém. Nie je ich zrovna nadbytok, a keď už nejakého zoženiete, málokedy odvedie bezchybnú prácu. Z výskumu vyplýva, že 4 z 10 ľudí už prácu remeselníka reklamovali. Viac ako tretina ľudí ale nevie, ako vlastne takúto reklamáciu riešiť. Prečítajte si 10 tipov pre prevenciu nepríjemným situáciám.
1. Osobné odporúčanie
Pri hľadaní remeselníkov na internete stavte na zavedené webové stránky s dostatočným množstvom nezávislých hodnotení. Ale radšej nespoliehajte len na internet, dajte tiež na odporúčanie známych. Pokiaľ už s nejakou firmou máte dobré skúsenosti, kontakt si dobre uložte, môže sa vám hodiť.
2. Rozumiete rozpočtu?
Ponuka dodávateľa bude najskôr obsahovať rôzne skratky či odborné názvy. Prejdite starostlivo položku po položke a uistite sa, že dobre rozumiete každej z nich. Dôležitý je výber a množstvo materiálu, aké činnosti sú účtované hodinovo a aké projektovo. Každý detail by mal byť jasný a vyčíslený.
3. Bez zmluvy ani krok
Nespoliehajte sa na ústnu dohodu s remeselníkom. Spíšte zmluvu s termínom dokončenia, dĺžkou záruky a spôsobom riešenia reklamácií. Môže obsahovať aj lehoty odstránenie nedostatkov a sankcie za nesplnenie termínov. Na internete nájdete množstvo príkladov vzorových zmlúv o dielo.
4. Pozor na materiál
Často nemáte šancu odhadnúť, či je nakupovaný materiál práve ten najvhodnejší. Snažte sa napriek tomu materiál ustrážiť, napríklad požiadať o názor známeho, ktorý o problematike má viac informácií, než vy. Aktívne sa zaujímajte o to, aké existujú alternatívy.
5. Ako na to pôjdeme, šéfe?
Dobrý remeselník by mal byť ako doktor. Než vytiahne skalpel, respektíve pracovný nástroj, mal by vopred povedať, ako a na čom bude pracovať. Pri väčších rekonštrukciách alebo stavebných prácach sa oplatí najať dozor, ktorý veci rozumie. Ten potom správny pracovný postup postráži za vás.
6. Reklamujte ihneď
Iba 12% ľudí oslovených v aktuálnom prieskume Raiffeisen stavebnej sporiteľne označuje prácu odvedenú remeselníkov u nich doma za veľmi kvalitné. Ak nedokážete kvalitu posúdiť sami, skúste opäť pozvať odborníka alebo známeho s väčšími skúsenosťami. Závady chcite odstrániť ihneď a než nastane náprava, nič neplaťte. Kompromisom môže byť aj zľava z ceny.
7. Ste spokojní s cenou?
Pomer cena / výkon je najčastejšie spomínaný aspekt, ktorý by ľudia chceli po remeselníkoch zlepšiť. Keď chcete vyjednávať o cene, bez alternatívnych ponúk ťažko uspejete. Teda: buď objednávajte viac ponúk a vyberte najvýhodnejšie, alebo sa snažte vytvárať tlak na dodávateľov tým, že mu ukážete výhodnejšiu ponuku inej firmy.
8. Odbornosť nutná
Rad prác, ktoré môžete doma potrebovať, vyžaduje odbornú kvalifikáciu (najmä čo sa týka elektriny a plynu). Nikto bez patričného oprávnenia by ich správne nemal vykonávať. Ak máte pochybnosti o odbornej spôsobilosti vášho dodávateľa, chcite vidieť jeho oprávnenia či certifikáciu.
9. hodine manželia
Remeselné práce ponúkajú niekedy aj tzv. Hodiny manželia. U nich sa predpokladá, že budú vykonávať len drobné práce a opravy, na ktoré nepotrebujú špeciálne znalosti a skúsenosti. Niektorí to môžu zvládnuť, ale väčšie rekonštrukcie im radšej nezdôverujte.
10. K súdu!
Súdni znalci pomôžu, keď remeselník hrá mŕtveho chrobáka a nereaguje na požiadavky reklamácie. S posudkom znalca sa môžete obrátiť na súd, ktorý vám pomôže urobiť nápravu. Ľudia, ktorí už u remeselníkov niečo reklamovali, by podľa aktuálneho prieskumu rovnakú situáciu riešili primárne žalobou.
zroj: Raiffeisen stavebná sporiteľňa
Autor: InHaus.cz